تحولات منطقه

رئیس پلیس راه فراجا، با تشریح نتایج طرح زمستانی سال گذشته اعلام کرد که با وجود افزایش نیرو و تجهیزات، تلفات جاده‌ای زمستان ۱۴۰۲ با جان‌باختن ۳۳۸۳ نفر و رشد بیش از ۴ درصدی نسبت به سال قبل همچنان روندی نگران‌کننده دارد.

افزایش ۴ درصدی فوتی‌های تصادفات در زمستان/ خوزستان رکورددار بیشترین جان‌باختگان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سردار احمد کرمی‌اسد، رئیس پلیس راه فراجا درباره جزئیات طرح زمستانی و وضعیت ترددها و حوادث جاده‌ای کشور اظهار کرد: ما در سال ۱۴۰۳ برای نخستین‌بار حضور میدانی گسترده‌ای را در بیش از ۶۸۰۰ پایگاه ثابت و سیار آغاز کردیم. همچنین برای نخستین‌بار طرح زمستانی در شش نقطه جدید در استان‌های خوزستان و یزد اجرا شد؛ نقاطی که در سال گذشته به دلیل شرایط اقلیمی در طرح نبودند. تنها در سه استان بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به دلیل شرایط آب‌وهوایی خاص، طرح زمستانی اجرا نشد.

وی گفت: استعداد به‌کارگیری ما در سال گذشته بیش از ۹۰ هزار نیروی انسانی بود که در معابر و محورهای مواصلاتی کشور برای مواجهه با شرایط زمستانی حضور داشتند. مجموعه‌های راهداری، اورژانس، امداد و نجات، سایپا و کانون نیز با اعلام ظرفیت کامل تجهیزاتی و انسانی، نقش مهمی در اجرای طرح داشتند.

رئیس پلیس راه فراجا افزود: میزان نیروی انسانی به‌کارگیری‌شده در قیاس با سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۱ درصد رشد داشته است. همچنین خودروهای سبک و سنگین امدادی به ترتیب با ۰.۵ و ۳ درصد رشد و توسعه پایگاه‌های ثابت و سیار با ۱۲ درصد افزایش همراه بود. این موضوعات موجب شده ظرفیت عملیاتی ما در طرح زمستانی سال گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

وی گفت: با وجود افزایش تجهیزات و نیرو، در ترددهای برون‌شهری در زمستان گذشته رشد ۳.۲ درصدی ثبت شد. بیشترین فراوانی تردد نیز در محورهای استان‌های تهران، البرز، مرکزی، قزوین و قم مشاهده شد. همچنین بیشترین افزایش تردد نسبت به سال قبل در استان‌های لرستان، کرمانشاه، مرکزی، قزوین و گیلان به ثبت رسید. در مقابل، آذربایجان غربی کاهش تردد را تجربه کرد.

رئیس پلیس راه فراجا افزود: متأسفانه در زمستان سال گذشته ۳۳۸۳ نفر از هموطنان جان خود را در تصادفات از دست دادند که در مقایسه با سال قبل ۱۳۹ نفر افزایش داشته و رشد ۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین رشد، مربوط به ماه اسفند بوده که امسال باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اگرچه زمستان کمترین تعداد جان‌باختگان را در مقایسه فصلی به خود اختصاص می‌دهد، اما رشد تلفات در این فصل نگران‌کننده است. بیشترین افزایش جان‌باختگان زمستان گذشته مربوط به استان خوزستان با ۴۹ نفر و رشد ۳۳ درصدی بوده است. استان‌های اردبیل، تهران بزرگ، گلستان و اصفهان نیز بیشترین افزایش جان‌باختگان را داشتند.

رئیس پلیس راه فراجا افزود: استان‌های مرکزی، کرمان، شمال، مازندران، هرمزگان و آذربایجان غربی جزو استان‌های موفق در مدیریت حوادث و کاهش تلفات زمستانی بودند.

وی گفت: در بررسی علت‌شناسی تصادفات زمستانی، بیشترین علت مربوط به کنترل نشدن وسیله نقلیه متأثر از شرایط آب‌وهوایی است؛ عاملی که در کنار «نبود توجه به جلو» به‌عنوان دو فاکتور اصلی حوادث مطرح می‌شود. همچنین بحرانی‌ترین ساعات تصادفات بین ساعت ۱۶ تا ۲۰ است که با سهم ۲۷ درصدی بیشترین نقش را در بروز حوادث دارد.

کرمی‌اسد با اشاره به اهمیت زمان‌بندی وقوع تصادفات زمستانی اظهار داشت: کاملاً آشکار است که چه میزان از حوادث زمستانی در بازه ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب رخ می‌دهد؛ به‌طوری‌که حدود ۵۰ درصد تصادفات در همین بازه زمانی ثبت شده است. این مسئله در ارزیابی طرح زمستانی سال گذشته باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بخشی از آسیب‌ها و چالش‌های خدمات‌رسانی به هموطنان در سال گذشته ناشی از همین شرایط بود. برای مثال، یکی از موضوعات مهم، فراهم‌بودن مکان‌های مناسب برای اسکان اضطراری راه‌ماندگان است. ما در شرایط عادی برای تأمین غذا و پوشش نیازهای اولیه آمادگی داریم، اما در شرایط خاص زمستانی سال گذشته با چالش مواجه شدیم.

رئیس پلیس راه گفت: یکی دیگر از محورهای مهم، کنترل فنی ویژه پیش از اعزام ناوگان حمل‌ونقل مسافری است. سال گذشته برخی شرکت‌ها با تأخیر در آماده‌سازی و اعزام ناوگان مواجه بودند که می‌تواند در شرایط بحرانی نگرانی‌های جدی ایجاد کند. در شرایط عادی مشکلی وجود ندارد، اما در زمان بحران، همین تأخیرها به مشکلات عمده منجر می‌شود و امسال باید به‌طور جدی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: موضوع سوخت‌رسانی در محورهای زمستانی نیز اهمیت بالایی دارد. پیش‌بینی‌های لازم باید انجام شود تا در شرایط اضطراری با کمبود سوخت مواجه نشویم. همچنین پیش‌بینی نکردن جرثقیل سنگین در محورهای کوهستانی یکی از آسیب‌ها بود؛ موضوعی که تأخیر در امدادرسانی و انسداد راه‌ها را به‌دنبال داشت.

رئیس پلیس راه فراجا گفت: در حوزه مدیریت محورها، تجربه پلیس راه نشان داده که استقرار مدیر واحد در محورهای همجوار و هماهنگی کامل میان دستگاه‌های امدادی، سبب تسهیل خدمات‌رسانی در شرایط خاص می‌شود. پیشنهاد می‌کنم این مدل مدیریت واحد در سایر حوزه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از دیگر چالش‌ها، ضعف در ایمنی پرتگاه‌ها و تجهیزات راه است که باید توسط دستگاه‌های مرتبط دنبال شود. همچنین یکی از مشکلات امدادرسانی، استفاده از لباس‌های غیرمتحدالشکل توسط نیروهای امدادی بود؛ به همین دلیل امسال اولویت ما استفاده از پوشش‌های یکپارچه و استاندارد است.

رئیس پلیس راه فراجا گفت: در طرح زمستانی امسال، یک خط قرمز جدی برای خودروهای شخصی و امدادی تعریف شده است. همکاران ما در محورهای ورودی و پایگاه‌ها بر نحوه تردد و رعایت الزامات ایمنی نظارت ویژه دارند و مسافران نیز باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: اطلاع‌رسانی از شرایط ترافیکی و وضعیت محورهای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از سامانه‌های پیامکی و هشداردهنده باید بر اساس جغرافیای هر استان انجام شود؛ زیرا ممکن است وضعیت جوی در مبدأ سفر پایدار باشد اما در ادامه مسیر، مسافر با شرایط زمستانی و کولاک مواجه شود.

وی گفت: با بهره‌گیری از داده‌های سازمان هواشناسی و پیش‌بینی‌های دقیق این سازمان، می‌توان مدیریت بهتری در عملیات زمستانی داشت و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کرد. لازم است تمام دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان، اطلاعات جوی را ملاک برنامه‌ریزی قرار دهند تا عملیات زمستانی با دقت و هماهنگی بیشتری انجام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha